tim-eefje.reismee.nl

Cebu, Negros, Siquijor, Bohol

Beste trouwe volgers, Alweer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar het goede nieuws is dat we nog leven en dat we veel bijzondere dingen meemaken in de Filippijnen. Onze reis begon in Cubu bij een Duitser genaamd Jens Funk. Van hem konden we fietsen en fietstassen huren. 's Avonds met Jens en zijn Filippijnse vrouw Melani pizza gegeten bij een leuk barretje waar er stevige live indie-rockmuziek werd gespeeld. We weten nu eindelijk hoe het is om beroemd te zijn, want alle Filippino's roepen continu 'hello/ goodmorning' als we voorbij fietsen. Ze zijn bijna allemaal erg vriendelijk en we werden zelfs een keer spontaan bij een gezin uitgenodigd.  Er zijn wel echt belachelijk veel mensen en je kunt vaak de zee niet zien omdat het zo dicht is bebouwd met bouwvallen. Eigenlijk kun je alleen in de resorts lekker eten krijgen. Overdag moeten we het doen met chips, Coca Cola en bananen. De mango's zijn hier echt geweldig, geldt ook voor de bananen en ananassen. Meestal slapen we in resorts waar we dan de vreemde eend in de bijt zijn omdat iedereen er een week zit en wij slechts even een dagje blijven. De resorts lopen behoorlijk uiteen qua prijs en wat je ervoor krijgt, maar meestal hebben we wel geluk. Vanuit Cebu zijn we naar Moalboal gefietst, erg lastig om er een slaapplek te vinden, dus we kwamen terecht bij het resort waar niemand wilde slapen (was wel goedkoop). De dag erna naar Santander (zuidelijkste stukje van Cebu gefietst). Daar kwamen we terecht in een zeer luxe resort met zwembad en een dronken Rus. 's Avonds leerden we wat meer over zijn muzieksmaak, want hij had zijn MP3 speler op de stereo aangesloten: Russische hardcore house, heerlijk. De dag erna gingen we naar het eiland Negros. Onderweg wilden we weer eens een flesje mineraal water kopen, maar we werden spontaan uitgenodigd om wat te komen eten. Het was een of andere feestdag en daarom lag er een heel geroosterd varken op de keukentafel. Weer een dag later waren we op het eiland Siquijor. Lekker rustig want de bijgelovige Filippino's denken dat er geesten en heksen zitten. Eerste nacht sliepen we in het Danish Resort. Bijzondere huisjes met zwevende bedden en fluor groene muren. Hier hebben we voor het eerst weer gesnorkeld. We moesten wel steeds alle jellyfish kwallen ontwijken. Sommige mensen zeiden dat ze niet giftig waren, anderen juist weer wel. Grappigst van dit resort was wel dat de eigenaren zelf continue dronken in hun eigen bar zaten.  Na Siquijor zijn we weer terug naar Negros gegaan en kwamen we uit bij Kookoo's Nest. Vijf bamboe hutten op het strand. Maar eigenlijk is het veel meer. Dit resort wordt gerund door twee Britten, Nicky en Jamie. Jamie is timmerman en heeft het prachtige resort gebouwd. Nicky deed ooit de catering voor bands als Iron Maiden en Tracy Chapman. Daarnaast hebben ze vier golden retrievers en veel gereisd. Deze combi trekt veel leuke reizigers naar Kookoo's Nest en de sfeer is dus erg goed. Nicky haalde ons over om  een proefduik te maken, 'slechts' 6 meter diep. Het was prachtig en leuk en dus besloten we om een vierdaagse duikcursus te volgen. De dagen vlogen voorbij, duik in de ochtend, lekkkere tosti als lunch, middag duik, wat theorie bestuderen, 's avonds buffet en dan slapen. De laatste dag was bijzonder leuk, met de boot gingen we naar Apo Island (een heeele mooi duikspot met beschermd koraal) en daar doken we tot 20 meter en zagen zeeschildpadden en heel veel mooie vissen. Kortom, weer een leuke nieuwe hobby erbij. Nu hebben we nog een paar dagen voor de boeg en dan gaan we weer terug naar Nederland. Als het goed is is het in Nederland dan ook goed weer.  Liefs, Tim en Eefje Quizvraag: welk schepsel zie je hier het vaakst in de boom? A. Tarzier (klein aapje) B. Python C. Kleine kinderen Antwoord is te vinden in de foto's die we binnenkort zullen uploaden.